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영어 노트/영어 첼린지

[영어 첼린지 03] 블룸 교육 목표 분류학 (Bloom's Taxonomy )을 이용한 영어 수업계획서 작성팁

Hierarchy of Bloom's Taxonomy (source: https://tips.uark.edu/using-blooms-taxonomy/)

오늘은 "Bloom's Taxonomy"에 대해서 소개해보려고 합니다. 강의 계획서를 준비하다 보면 학습목표 (Learning objectives)를 설정하고 그 학습목표를 학생들이 잘 수행하였는지 평가하는 방법에 대해서 기술해야 합니다. Bloom's Taxonomy는 강의 계획서의 학습 목표를 조금더 체계적으로 작성할 수 있도록 학습 단계별 사용하는 어휘 표현들을 분류해 놓은 것을 말합니다. 특히 영어 강의 계획서를 작성하실 때 많은 도움이 될 것이니, 영어 강의를 준비하시는 분들은 링크된 아티클을 읽어보시길 강추합니다.^^

 

위 그림에서 볼 수 있듯이 Bloom's Taxonomy 는 1) Remembering (기억하기), 2) Understanding (이해하기), 3) Apply (적용하기), 4) Analyze (분석하기), 5) Evaluate (평가하기), 6) Create (창조하기)로 구성되어 있습니다. 쉽게 설명하면 이해(Understand)하기 위해서는 지식을 기억(Remember)해야하고, 어떤 지식을 적용(Apply)하기 위해서는 그 지식을 이해(Understand)해야 합니다. 또한 어떠한 현상을 지식을 통해 평가(Evaluate)하기 위해서는 당연히 분석(Analyze)해야하구요. 그리고 배움의 마지막 지향점은 배운 지식을 기억, 이해, 적용, 분석, 평가의 과정을 통해 새로운 것을 만들어 내는 것(Create)이라고 할 수 있겠습니다. Bloom's Taxonomy를 잘 이용하면 정말 체계적인 수업 계획서와 목표를 수립할 수 있을 겁니다.

 

In this posting, I would like to talk about Bloom's Taxonomy. Please refer to the following article: "Using Bloom's Taxonomy to write Effective learning objectives". In this article, the writer explains what Bloom's Taxonomy is and how we can apply Bloom’s Taxonomy when preparing our course proposals.

Bloom’s Taxonomy is a classification of the different objectives and skills that educators set for their students (learning objectives). Bloom's Taxonomy was proposed by Benjamin Bloom, an educational psychologist at the University of Chicago. The terminology has been recently updated to include the following six levels of learning as shown in the figure above.

 

1. Remembering (기억하기): Recognizing and recalling facts

2. Understanding (이해하기):  Understanding what the facts mean

3. Apply (적용하기): Applying the facts, rules, concepts, and ideas

4. Analyze (분석하기): Breaking down information into component parts

5. Evaluate (평가하기): Judging the value of information or ideas

6. Create (창조하기): Combining parts to make a new whole

 

Bloom's taxonomy is a very useful tool to develop learning objectives because it reflects the learning process as follows:

  • Before you can understand a concept, you must remember it.
  • To apply a concept you must first understand it.
  • In order to evaluate a process, you must have analyzed it. 
  • To create an accurate conclusion, you must have completed a thorough evaluation.